söndag 9 november 2008

Julklappar

Hur ska man egentligen göra med julklappar? Jag tycker att barnen självklart ska ha, men ärligt talat är det ganska krystat när vuxna som tjänar egna pengar ska köpa saker från en önskelista till varandra. Vi kan ju köpa det vi verkligen vill ha själva. Ändå är det ett dilemma. Hur ska jag göra med de vuxna som inte har barn men som ger fina presenter till mina barn (som lillebrorsan och mina föräldrar). Jag har köpt julklappar till dem, men då känns det lite taskigt att inte ge något till brorsan som har barn - och hans fru som jag känt sedan jag var 12 år. Och hur gör man då med mannens familj där läget är ungefär detsamma? Hur gör ni i era familjer? För ett par år sedan var de flesta i vår familj överens om att blev det lite för mycket tid och pengar som spenderades på julklappar så vi kom fram till en rätt bra lösning: Alla köper en present som passar alla och är något som man själv skulle vilja ha för runt 150:-. Det brukar vara en flaska vin, några pocketböcker, delikatesser eller liknande. Sen delar jultomten ut paketen och alla får en julklapp. Fast om jag ska vara riktigt ärlig tycker jag att det är ganska tråkigt. Precis som alla kopromisser blir det lite lamt och kanske skulle vi skippa julklappar till de vuxna rakt av. Jag tror att jag ska föreslå det för i år. Å andra sidan är jag kluven - när julen närmar sig har jag nog köpt något till mamma och pappa ialla fall...
PS. Det kommer nog fler inlägg om det här - för ju närmre julen kommer, desto mer smyger bilden av barndomens julaftnar fram, och jag vet att jag skulle vilja få ett par julklappar jag med... fånigt va!?

6 Comments:

Jultider said...

Här firas det jul med massor av paket till både barn o vuxna. Vi tycker alla det är mega kul, visst blir det dyrt men jag har aldrig någonsin blivit missnöjd. Dessutom så skriver jag oftast ingen önskelista så dom får anstränga sig lite för att komma på bra paket. Men jag förstår precis hur du känner och tycker. Kan du inte pyssla ihop någon julklapp var till alla istället för att köpa och så får dom göra som dom vill?

Anna said...

Jo det har du rätt i - men det är lättare med mamma än storebror... han är mycket svår!

Helen said...

Vi firar också med paket till alla, både barn och vuxna, men det är bara vi som har barn. Jag är så fånigt barnslig att jag skulle bli jättebesviken om jag inte fick paket av maken och mina föräldrar.

Anna said...

Skönt att höra att det inte baraär jag som är så där barnslig och vill ha julklappar fastän man är vuxen :-)

Anonym said...

Det här kanske kan vara något för de vuxna? Så behöver man inte vara lika slätstruken?

Anna said...

Tomtens dotter - förstod inte riktigt vad du menar - skulle du skicka en länk? Eller du kanske trodde att inte barnen skulle få julisar - men det får de absolut!!!
Förklara gärna vad du menade för jag är kanske lite trög...